Fremgangsmåden
Hvert sprint startede med en sprint planlægning, hvor PO, SCRUM-master og projektteamet sammen brugte tid på at gennemgå backloggen. Formålet var at afdække, estimere og prioritere user-stories for det kommende sprint.
Sprint planlægningen var essentiel for projektet. Men da, det også er en tidskrævende proces som involverer mange deltagere, var det vigtigt fortsat også at have fremdrift i udviklingen parallelt.
Derfor ændrede vi lidt i metodikken, således, at det muliggjorde, at der hele tiden var gang i udviklingen. Det krævede lidt mere planlægning, men sikrede kontinuerlig fremdrift.
SCRUM møder
- Refinement – Ca. midtvejs i hvert sprint, blev der afholdt et refinement møde mellem PO og SCRUM-master. Det var et vigtigt værktøj til, at se fremad i projektet og få afdækket evt. problemstillinger. Da projektet indeholdte mange interessenter, var det også et essentielt værktøj til at afdække evt. udfordringer, så der kunne planlægges herefter.
- Daily stand-up – Der blev afholdt daily-stand-ups hver dag. Det betød, at alle deltagere blev informeret om de igangværende sager og såfremt der opstod udfordringer kunne der tilpasses løbende. Det var helt sikkert et af de vigtigste værktøjer til, at styre processen og samtidig give en følelse af sammenhold i hele projektet.
- Sprint demo – Hver sprint blev afsluttet med en sprint demo. Her blev udviklede features fra sprintet, demonstreret for hele projektteamet. Det gav alle deltagere mulighed for, at se og stille spørgsmål til features. Det betød, at projektdeltagerne efterfølgende var klædt på til, at teste features i det opstillede testmiljø.
Anvendte værktøjer
Et så omfattende projekt, med så mange features og interessenter kræver værktøjer hvor projektteamet kan føle sig sikker på, at ingenting bliver glemt og intet bliver overladt til tilfældigheder.
Vi anvendte TeamWork til at styre dialog og overblik over sprints, features, tests på daglig basis. For at sikre fremgang og overblik over sprints, anvendte vi burndown-charts. Der blev udarbejdet burndown-charts for hvert enkelt sprint, samt et overordnet burndown-chart for hele projektet.
Der var konstant fokus på at overholde de førnævnte krav fra Ledernes Hovedorganisation. Så SCRUM-master og PO havde løbende dialog omkring tid og økonomi i projektet og her var burndown-charts et meget vigtigt værktøj til at styre projektet.
Som projektleder brugte jeg lang tid i det burndown-ark, der blev leveret af Pintle, hvor jeg både i det enkelte sprint og i hele projektet kunne følge timeforbruget dagligt på den enkelte opgave. Ikke for at udøve micromanagement, men så både Pintle og vi havde det samme indblik i hvad der stadig udestod, inklusive om vi var i gang med at bruge for lidt eller for meget i det enkelte sprint. Teamet satte stor pris på TeamWork, vores samarbejdsværktøj, hvor vi kunne kommunikere omkring den enkelte opgave eller fejl, og selvom det blev meget proppet til sidst, så var det godt at vide, at der kun foregik dialog om opgaverne derinde, nævner Kelvin.
Samarbejde med Ledernes Hovedorganisation
For at komme godt i mål med et projekt af denne størrelse, er et godt samarbejde altafgørende. I et projekt, hvor der har været så mange ubekendte faktorer og store krav til tid, økonomi og kvalitet, er det rart at kunne sige at det lykkedes.
Og det er lykkedes fordi, der fra starten af, har været en holdånd og en gejst som har drevet projektet sikkert i mål.
På spørgsmålet om hvorvidt Ledernes Hovedorganisation i fremtiden vil anvende en agil proces, så svarer Kelvin:
Absolut, det udrydder ikke alle fejl eller vanskeligheder i et projekt, men det er et godt framework til at håndtere dem i.
Som vi snakkede løbende med Marcell om, så var det også vigtigt for os at anlægge en pragmatisk approach til at bruge SCRUM, da det var så nyt for os at arbejde på den måde. Her var Pintle også en god partner, der gav os noget tiltrængt med- og modspil, så vi kom i mål.
Selvom projektet til tider har været stressende og ikke alt er foregået helt efter planen, så har en god agil proces kombineret med et dygtigt hold, været med til at sikre at Ledernes Hovedorganisation fremadrettet kan få opfyldt deres digitale forretningsmål på Sitecore platformen.
Vi vil gerne takke Ledernes Hovedorganisation for et utroligt vellykket projekt.
Pintle har i hele processen været yderst kompetente og professionelle. Dialogen har været ærlig, men konstruktiv. Også når jeg tog fejl. Pintle har en rigtig god forretningsforståelse og udfordrede os på en del ting, der kunne forbedres, og så var det også tydeligt at mærke, at der er en passion for at gøre det ordentligt. Jeg er meget glad for, at vi fortsat samarbejder med Pintle efter projektet,
Jeg synes, at vores samarbejde både internt og med Pintle i dette projekt har været forbilledligt, og det skal vi prøve at gøre igen i de kommende. Både når det kommer til metodik, værktøjer og til opbygningen af de sociale relationer imellem. Projektet blev kun en succes takket være et fremragende projektteam, og her spillede Pintle en kæmpe rolle, slutter Kelvin.